Huolinta-alalta 40.000 euron lahjoitus Metropolia AMK:lle

17.02.2019

SHLL:n yhteydessä toimiva Suomen Huolintaliikkeiden Tuki ry on lahjoittanut varainhankintakampanjan yhteydessä Metropolia ammattikorkeakoululle 40.000 euroa. Lahjoitus on kohdennettu puoliksi liiketalouden ja puoliksi tekniikan ja liikenteen koulutusalalle niiden toiminnan kehittämiseksi.

”Metropolia sijaitsee huolinta- ja logistiikka alan kannalta maan tärkeimmässä solmukohdassa. Siksi se on alan kannalta tärkeä ja siksi Suomen Huolintaliikkeiden Tuki ry toivoo Metropolian kehittävän yhä kunnianhimoisemmin tapoja olla vuorovaikutuksessa alan yritysten ja organisaatioiden kanssa”, sanoo SHLL:n toimitusjohtaja Petri Laitinen. ”Kun työelämä muuttuu nopeasti, ammattikorkeakoululta odotetaan entistä suunnitelmallisempaa yhteistyötä ja kykyä tunnistaa alan osaamistarpeita”, hän jatkaa.

Huolinta- ja logistiikka-ala tarjoaa monipuolisia työtehtäviä kotimaisen ja kansainvälisen kaupan ja teollisuuden parissa. Se tarvitsee sekä liiketalouden osaajia että tuotantotalouden insinöörejä. ”Nuorten mielikuvat eivät aina vastaa sitä, mitä kaikkea alalla todellisuudessa tehdään. Huolinta-alan tunnettuuden lisääminen on liiton yksi keskeinen tavoite”, Petri Laitinen korostaa

”Otamme Metropoliassa haasteen innokkaina vastaan”, yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Tuire Ranta-Meyer vakuuttaa. Hänen mukaansa koulutusalan valintaa pohtivat nuoret tarvitsevat innostavia esimerkkejä, ja siksi ammattikorkeakoulusta valmistuneet lahjakkaat tradenomit ja insinöörit ovat käyntikortteja alasta. Myös erilaiset alan kilpailut ja kampanjat näkyvät positiivisesti julkisuudessa. ”Kansainvälisyyteen liittyvät uranäkymät ovat ylipäätään suosittuja opiskelijoiden keskuudessa. Toiveenamme olisi saada lisättyä työelämäopettajien tai vaikkapa ulkomaisten huolinta- ja logistiikka-alan professorien vierailuja Metropoliaan”, Ranta-Meyer pohdiskelee.

On tärkeää päästä keskustelemaan yhdessä siitä, miten ammattikorkeakoulu voi yhä parantaa edustamiensa koulutusalojen yritystuntemusta. ”Yhteistyössä työelämän kanssa on kehittymisen voima”, Petri Laitinen ja Tuire Ranta-Meyer toteavat yhdessä.

Ks. uutinen Metropolia AMK:n www-sivuilla

Petri Laitinen, Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton toimitusjohtaja