Britannian ero EU:sta - vaikutukset huolinta- ja logistiikka-alaan

28.01.2020

Britannian parlamentti hyväksyttyä erosopimuksen brexit toteutuu. Britannia eroaa EU:sta tämän viikon perjantaina ja helmikuun alusta alkaen Britannia ei ole enää EU-maa.

Brexit toteutuu tämän viikon perjantaina, kun Britannia eroaa EU:sta. Vaikka 1.2. alkaen Britanniasta tulee kolmas maa, tavaroiden vapaa liikkuvuus Britannian ja EU:n välillä jatkuu siirtymäkauden ajan 31.12.2020 asti. Siirtymäkauden aikana EU:n ja Britannian suhde jatkuu EU:n nykyisillä säännöillä eli aivan kuin Britannia olisi vielä jäsenenä EU:ssa. Britannialla on vielä kaikki jäsenvaltion velvollisuudet ja oikeudet. Merkittävä poikkeus tähän kuitenkin on, ettei Britannia enää siirtymäkauden aikana osallistu EU:n päätöksentekoon eikä EU:n elinten toimintaan.

Erosopimuksessa ei ole määräyksiä EU:n ja Britannian tulevasta suhteesta vaan sopimuksella on tarkoitus purkaa hallitusti kaikki Britannian EU-jäsenyyteen perustuva yhteistyö. Siirtymäaikana on tarkoitus saada neuvoteltua esimerkiksi vapaakauppasopimus EU:n ja Britannian välille. Erosopimuksen siirtymäajan umpeuduttua kaikkien yritysten on syytä valmistautua brexitin tuomiin muutoksiin. Yrityksissä kannattaakin arvioida, millaisia seurauksia brexitistä aiheutuu liiketoiminnalle.

”SHLL:ssä ja sen edustamissa huolinta- ja logistiikka-alan firmoissa Brexitin vaikutuksia Suomen ulkomaankaupalle ja -kuljetuksille on seurattu tarkkaan. Brexitin varmistuttua huolinta-alan mielenkiinto kohdistuu EU:n ja Britannian välisiin neuvotteluihin osapuolten välisistä suhteista 31.12.2020 päättyvän siirtymäajan jälkeen. Vaikka EU:n ja Britannian välisistä neuvotteluista on povattu vaikeita, toivon että osapuolet löytävät järkevät ratkaisut EU:n ja Britannian väliseen kaupankäyntiin tulevaisuudessa. Mutta päädyttiinpä neuvotteluissa, mihin tulokseen tahansa, uskon että Suomen ulkomaankaupan kuljetuksia hoitavilla huolinta- ja logistiikkaliikkeillä on hyvät valmiudet huolehtia kuljetuksista ja niihin liittyvistä muodollisuuksista jatkossakin”, sanoo SHLL:n toimitusjohtaja Petri Laitinen.

SHLL on koonnut viranomaisten ja muiden toimijoiden ohjeita yhteen listaukseen: