Koronatietoa yrityksille (Päivitetty 2.4.2020)

17.03.2020

Päivitetty 2.4.2020

Kiinasta alkuvuonna 2020 alkanut uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia on viime päivinä osoittanut leviävänsä Suomessa. Koronaviruksen aiheuttamat tautitartunnat merkitsevät niin kansalaisille kuin yrityksille toimimista poikkeavissa tilanteissa. Vaikka minkäänlaiseen paniikkiin ei ole aihetta, viruksen leviämisen uhka on siinä määrin vakava, että SHLL suosittelee yritysten päivittävän omat varautumissuunnitelmansa.

Ajankohtaista tietoa logistiikka-alasta:

Ohjeita ja suosituksia erilaisiin koronaviruksen aiheuttamiin tilanteisiin on koottu eri sivustoille.

Valtioneuvosto:

• Verkkosivustolle on koottu ministeriöiden tuottamaa sisältöä koronaviruksen vaikutuksista eri hallinnonaloilla sekä kaikkien ministeriöiden koronavirusaiheiset ajankohtaisaineistot.

THL:

Työterveyslaitos:

Tulli:

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n materiaalit

• EK:n työmarkkinajuristit ovat koonneet 10 kysymystä ja vastausta liittyen koronavirukseen ja työehtoihin.
  • EK on tehnyt ohjeen siitä, millainen dokumentti työntekijöillä on syytä olla mukana, jotta Uudenmaan rajatarkastus olisi mahdollisimman sujuvaa.
  • EK myös ylläpitää sivustollaan varautumissuosituksia, joita päivittää tarvittaessa.
  • EK on koostanut varautumisen huonetaulun koronaviruksesta:

Varautumisen huonetaulu koronavirus

Palvelualojen työnantajien Paltan materiaalit:

Tietosuojavaltuutettu:

Kela:

Työ- ja elinkeinoministeriö:

Euroopan komissio:

Finnvera:

Verohallinto:

Business Finland:

• Sivusto uusista rahoituspalvelusta lieventämään koronavirusepidemian aiheuttamia talousvaikutuksia.
  • Sivusto liiketoiminnan kehitysrahoituksesta häiriötilanteissa.

Suomen Yrittäjät:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV):

SHLL tulee seuraamaan tilanteen ja viranomaisohjeiden kehittymistä tarkoin. Lisäksi seuraamme myös koronaviruksen vaikutuksista kansainväliseen logistiikkaan ja toimitusketjuihin.

Päivitämme tätä sivustoa tarvittaessa.