Vähälä Yhtiöt SHLL:n jäseneksi – DB Schenkerin edunvalvonta keskitetään SHLL:ään

31.12.2021

Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton hallitus on hyväksynyt DB Schenkerin ostamat Vähälä Yhtiöt liiton jäseneksi 1.1.2022 alkaen. Samassa yhteydessä DB Schenker keskittää elinkeinopoliittisen vaikuttamistoimintansa ensisijaisesti SHLL:n kautta tehtäväksi.

Vähälä Yhtiöt tarjoaa kotimaan maakuljetuspalveluita Keski- ja Pohjois-Suomessa DB Schenker -yhtiöinä. Vähälä Yhtiöihin kuuluvat Vähälä Logistics Oy, Lauri Vähälä Oy sekä Kiitoterminaali Oy. Yritysoston jälkeen DB Schenker yhdistää Vähälä Yhtiöt entistä tiiviimmäksi osaksi Suomen palveluverkostoaan. Vähälä Yhtiöillä on 265 työntekijää. Se on edistänyt omalla toimialueellaan ympäristön kannalta tehokasta kuljetustoimintaa investoimalla kaasukäyttöiseen ja täyssähköiseen jakelukalustoon sekä pitkiin HCT-ajoneuvoyhdistelmiin.

DB Schenkerillä on perinteisesti ollut vahva edustus suomalaisissa huolinta- ja logistiikka-alan etujärjestöissä. Yrityksen Suomen toimitusjohtaja Petteri Nurmi on toiminut SHLL:n hallituksessa vuodesta 2019 lähtien ja sen varapuheenjohtajana vuodesta 2020 asti. DB Schenker keskittää vuoden 2022 alusta lukien yrityksen koko elinkeinopoliittisen edunvalvonnan tehtäväksi ensisijaisesti SHLL:ään sekä SHLL:n kanssa tiiviisti yhteistyötä tekevään Palvelualojen työnantajat Paltaan.

”Olemme kehittäneet suomalaista elinkeinoelämää ja yhteiskuntaa omalla painoarvollamme ja asiantuntemuksellamme jo 1930-luvulta asti, kun olemme muodossa tai toisessa olleet mukana Suomen kuljetusmarkkinoilla. Keskittämällä vaikuttamistyömme nyt SHLL:n ja Paltan puitteisiin voimme karsia päällekkäisyyksiä omasta toiminnastamme ja saamme selkeytettyä huolinnan ja logistiikan edunvalvontakenttää”, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Petteri Nurmi.

Petteri Nurmi

“Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n puolesta toivotan kaikki kolme Vähälä Yhtiötä tervetulleiksi liiton jäseniksi kuin myös DB Schenkerin kotimaan tieliikenne- ja terminaalitoiminnot”, sanoo SHLL:n toimitusjohtaja Petri Laitinen. SHLL muutti syksyllä sääntöjään siten, että liiton toiminta kattaa aiemman ulkomaankaupan logistiikkaan painottuneen edunvalvonnan lisäksi kotimaan logistiikan. SHLL:n osalta uudet jäsenyydet sekä DB Schenkerin kotimaan tieliikenteen ja terminaalitoimintojen edunvalvonnan siirtyminen SHLL:ään kasvattaa ja laajentaa entisestään SHLL:n roolia koko logistiikka- ja toimitusketjun edunvalvojana ja edistäjänä Suomessa.