Päivitys ruotsinkielisiin PSYM 2015 -ehtoihin

04.04.2023

Suomessa on käytössä Ruotsin Transportföretagen-liiton kääntämät ruotsinkieliset PSYM 2015 -ehdot. Nyt Transportföretagen on julkaissut uuden korjatun ruotsinkielisen version ehdoista. Uusi versio on voimassa 1. toukokuuta alkaen.

Transportföretagen julkaisee uuden ruotsinkielisen version, koska kaksi ruotsinkielisen version säännöstä on poikennut alkuperäisestä englanninkielisestä tekstistä ja muiden maiden käännöksistä. Ruotsinkielisestä versiosta on myös puuttunut teksti, että alkuperäinen teksti on englanninkielinen. Tämä on nyt lisätty ensimmäiselle sivulle. Uusi versio on voimassa 1. toukokuuta alkaen. Ellei toisin mainita, tätä versiota sovelletaan viitattaessa NSAB 2015:een kyseisestä päivämäärästä alkaen.

Ensimmäinen korjaus koskee 28 §:n (viimeinen kappale) vanhentumisaikaa, jossa ruotsinkieliseen versioon on sisällytetty kuvaus huolitsijan vastuusta. Huolitsijan vastuuta säännellään 2 §:ssä, eikä se vaikuta vanhentumiseen, joten se on poistettu.

Toinen korjaus koskee huolitsijan vastuunrajoitusta, jos huolitsija (mukaan lukien työntekijät) tai alihankkija on törkeästä huolimattomuudesta aiheuttanut tavaralle vahingon, viivästyksen tai muun menetyksen (6 §). Alkuperäisessä englanninkielisessä tekstissä huolitsija on vastuussa vain, jos alihankkija on tahallaan aiheuttanut vahingon, viivästyksen tai muun menetyksen. Aiemmin ruotsinkielisessä versiossa tämä vaatimus asetettiin myös alihankkijan törkeän huolimattomuuden tapauksessa.

Täältä voit jo ladata uuden version, joka on voimassa 1.5.2023 alkaen: https://www.huolintaliitto.fi/media/nsab-sv-2023-uppdaterad-version.pdf

Transportföretagen sivustolta alkuperäinen uutinen muutoksesta: https://www.transportforetagen.se/nyhetslista/2023/mars/nsab-uppdaterad-version/.