Käänne SA-TU:n tarinassa laajentaa sen palveluja Eurooppaan

29.03.2022

SA-TU Logistics oli suurin yksityisessä omistuksessa ollut tulli-ilmoitusten tuottaja Suomessa kunnes Euroopan johtava digitaalisen tulli-ilmoittamisen palveluntuottaja Customs Support osti yrityksen joulukuun 2021 alussa.

Yli kolme vuosikymmentä kestänyt SA-TU Logisticsin tarina sai vuoden 2021 joulukuussa käänteen, joka laajentaa merkittävästi sen tulli-ilmoituspalvelujen tarjontaa. Vuoden 2022 alusta yrityksen asiakkaiden tulli-ilmoituksia on voitu tehdä myös muissa Euroopan maissa, sillä SA-TU:sta tuli joulukuussa vahvistetussa yrityskaupassa osa hollantilaista Customs Support Groupia. Sen takaa puolestaan löytyy pääomasijoittaja Castik Capital, joka johtaa toimintaa Luxemburgista.

”Customs Support Groupin (CSG) strategisen tavoitteen mukaan Customs Support on Euroopan johtava tulli-ilmoituspalvelujen tuottaja kaikkialla Euroopassa. Suomi on yhdestoista maa, johon yritys on laajentunut puolentoista vuoden aikana”, SA-TU Logisticsin varatoimitusjohtaja Tero Melasniemi valottaa laajentumisen kovaa tahtia.

Kaupan myötä Customs Support laajenee ensimmäistä kertaa Pohjoismaihin. Melasniemi ei hätkähdä vaikutelmaa siitä, että suomalaisyritykset ovat  keskittymässä yhä harvempiin käsiin.

”Yrityskaupat ja keskittyminen ovat toimivan markkinatalouden merkki. Näemme kaupassa positiivisia mahdollisuuksia. Hyödymme CSG:n pitkälle viedyistä digitaalisista ratkaisuista ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme laajempia ja joustavampia palveluja. Lisäksi henkilökunnallemme tarjoutuu uramahdollisuuksia, jollaisia emme ole aiemmin pystyneet tarjoamaan.”

CSG bongailee laatuyhtiöitä

Neuvotteluja käytiin yritysten välillä vuoden verran ennen kuin kauppa vahvistettiin joulukuun kolmantena päivänä. Customs Support teki tarkan yritystarkastuksen vakuuttuakseen kaupan kannattavuudesta. Melasniemi uskoo laatuyhtiöitä bongailevan Customs Supportin vakuuttuneen monestakin syystä.

”Olemme olleet markkinajohtaja yksityisenä tulli-ilmoitusten tuottajana ja talouslukumme ovat kunnossa. SA-TU:n 14 miljoonan euron liikevaihdon tuottotaso on hyvä ja liikevaihto kasvussa kuten myös voluumit ja asiakasmäärä.”

Kaupan jälkeen SA-TU:n toiminta jatkuu normaalisti, mutta yhtiötä kehitetään yhdessä uuden omistajatahon kanssa. Koska CSG:n kaikki yhtiöt toimivat saman nimen alla, Melasniemi uskoo myös SA-TU:n vaihtavan ennen pitkää nimeään.

SA-TU Logisticsin tarina alkoi vuonna 1987, kun kolme huolintaliikettä, Oy Huolintakeskus Ab, Oy Henry Nielsen Ab ja John Nurminen Oy, vähensivät päällekkäisiä toimintoja ja perustivat uuden yhtiön hoitamaan kaikki satamatullaus- ja pilkutustoimeksiantonsa. Uusi yhtiö aloitti toimintansa Satama ja Tullaus Oy:nä, mutta nimen rekisteröinti ei mennyt läpi Patentti- ja rekisterihallituksessa. Pienen pohdinnan jälkeen päätettiin käyttää henkilöstön työtehtävistä johdettua nimeä Helsingin Huolintatyönjohto Oy. Satama ja tullaus olivat kuitenkin tulleet jäädäkseen, ja yhtiöstä käytettiin jo 1990-luvulla yleisesti nimeä SA-TU.

Lokakuussa 2005 SA-TU:n silloiset kolme omistajaa, DHL, UPS ja Kaukohuolinta, myivät osakkeensa SA-TU:n ylimmälle johdolle. Vuonna 2005 yhtiön nimi muutettiin virallisesti SA-TU Logistics Oy:ksi.

Vientiselvitys vaikka Britanniassa

SA-TU tarjoaa ulkomaankaupan dokumentaatiopalveluiden lisäksi kotimaan kuljetuspalveluita ja tavarankäsittelyä. Vuonna 2021 SA-TU kuljetti yli 20 000 konttia Suomessa. Päätoimipaikka sijaitsee Vuosaaren satamassa.

Tulli-ilmoitusten lisäksi SA-TU käsittelee Vuosaaren terminaaleissa ja kuljettaa koko Suomessa projekti- ja erikoiskolleja. Yhtiön kontinvetopalvelu kattaa kaikki Suomen konttisatamat.

”Palvelumme soveltuu tavaraan kuin tavaraan. Siinä on kaikki sortimentit taivaan ja maa välillä. Tärkein asiakasryhmämme on logistiikkasegmentti sekä vientiyhtiöt ja maahantuojat. Viennissä painottuvat yleistäen sanottuna teollisuuden alan yhtiöiden tuotteet kun taas  tuonnissa painottuvat kulutustavarat. Viennillä ja tuonnilla on suurin piirtein yhtä suuri osuus toiminnassamme.”

Tavaraa lähtee SA-TU:n tekemillä vientiselvityksillä lähes kaikkiin maailman maihin, ja selvityksiä tehdään vuositasolla kymmeniätuhansia. Suomeen  tuotavien tavaroiden laajuudessa ei yllätä enää mikään.

Yrityksen sloganina toiminut ”We handle it” saa vuoden 2022 alusta asti lisää syvyyttä, kun SA-TU pystyy yrityskaupan myötä tarjoamaan asiakkailleen tulli-ilmoituspalveluja muissa maissa. Kun asiakas haluaa esimerkiksi tuoda tavaraa Britanniasta, SA-TU pystyy tarjoamaan vientiselvityksen Britanniassa. Tähän asti vientiselvitys on tehty muiden tahojen toimesta.

”Customs Supportilla on euroopanlaajuinen verkosto. SA-TU:lle tarjoutuu ensimmäistä kertaa historiassa mahdollisuus tarjota asiakakunnalle tulli-ilmoittaminen ja dokumentaatiopalvelut kuljetuksen molemmissa päissä”, Melasniemi iloitsee.

Tietolaatikko

SA-TU Logistics