Omaehtoisuus tuo mielekkyyttä vastuullisuuteen

04.05.2022

Laatujärjestelmät, standardisoinnit ja ISO-sertifikaattien metsästys voivat toimia yrityksen vastuullisuuden ajureina, mutta mielekkäimmin yhtiötä sitouttavat itse ideoidut, omaehtoiset ympäristöoivallukset. Näin katsoo Beweshipin toimitusjohtaja Bengt Westerholm.

Mieluummin omia rohkeita vetoja kuin ulkoa tulevien laatujärjestelmien mekaanista noudattamista. Suomen suurimpiin yksityisomisteisiin kuljetus- ja huolinta-alan yrityksiin lukeutuvan Beweshipin toimitusjohtaja ja omistaja Bengt Westerholm uskoo palkitsevimman vastuunoton tulevan sisältäpäin. Hän haluaa etsiä raikkaita, intuitiivisia ideoita Beweshipin toiminnan kehittämiseksi entistä kestävämpään suuntaan. Siksi syntyi Bewe Sustainability Lab.

Kyseessä on kansainvälinen ryhmä, johon kuuluvat Westerholmin lisäksi vapaaehtoisesti mukaan ilmoittautuneet ja aidosti ympäristöasioista kiinnostuneet konsernin työntekijät. Vasta aloittaneen tiimin on tarkoitus synnyttää ja tarkastella ympäristötietouden ideoita kuin tutkijat laboratoriossa. Tiimihengessä jäsenet jopa pukeutuvat valkoisiin takkeihin, joihin on painettu Bewe Sustainability Lab -tekstit.

”En halunnut mukaan tytäryhtiöiden johtajia, sillä tunnen heidät jo ja tapaamme hallituksen kokouksissa. Halusin mukaan työntekijöitä, joilla voisi olla mielipiteitä laatikon ulkopuolelta. Uskon, että löytyy kukkia, jotka kukkivat eri tavalla ja tuovat julki ajatuksia bisnesmaailman ulkopuolelta. Mukana on lisäksi koordinaattori Lappeenrannan yliopistosta.”

Yrityslahjoista ympäristöteoiksi

Westerholm on pannut merkille, että tuoreimmat näkökulmat tulevat usein nuorelta polvelta, joka on kasvanut ympäristötietoisuuteen. Niin kävi jo muutama vuosi sitten, kun yrityksessä pohdittiin yrityslahjoja ja niiden ympäristövaikutuksia.

”Mainoskynät ovat yleensä muovisia ja heikkolaatuisia. Ne saattavat lisäksi olla yksittäispakattuja. Sama koski tilaamiamme hiirimattoja: jokainen oli pakattu omaan muoviseen pussiinsa. Yritimme tilata niitä ilman pussia, mutta se olisi tullut koneiden uuden ohjelmoinnin vuoksi kalliimmaksi. Ratkaisu piili erään nuoren naisen huomautuksessa. Hän puntaroi, eikö olisi kaikkein ekologisinta, jos mainoslahjoja ei jaettaisi ollenkaan.”

Westerholm kertoi päätöksestä kansainvälisessä kokouksessa, johon osallistuivat muiden muassa japanilainen ja thaimaalainen henkilö. He eivät voineet käsittää niin epäkohteliasta ja junttia ratkaisua, sillä Aasiassa lahjat ovat välttämättömiä. Sen verran Westerholm antoi asiassa periksi, että yrityslahjoja nykyisin jaetaan, mutta niiden tulee olla tarve-esineitä, joita ei heitetä pois. Sellaisia ovat esimerkiksi Fiskarsin sakset.

Auditointiretkusta oma-aloitteiseen vastuullisuuteen

Westerholmin mukaan jokaisen yrityksen pitäisi ymmärtää vastuullisuuden vaade luonnostaan. Beweshipillä oli tietämättään arvot, missio, visio ja kasvustrategia jo kauan ennen kuin laatujärjestelmät niitä edes vaativat. Mainittujen johtamisen välineiden kiteytykset eivät olleet raameissa seinällä vaan kunnossa itsestään selvästi. Ilman niitä ei olisi ollut yritystä ja jatkuvuutta.

Kun suomalaisten yritysten toimintaan tulivat 1990-luvulla laatujärjestelmät, myös Beweship lähti aluksi toimintatapaan mukaan, ja yrityksessä kirjoitettiin sen ensimmäinen ympäristöpolitiikka. Beweship noudatti tunnollisesti laatujärjestelmää ja seurasi poikkeamia kunnes käytäntö ei enää tuntunut mielekkäältä.

”Vaikka olimme juuri antaneet vuosiraportin, joissa oli nolla poikkeamaa, meistä tuntui, ettei tämä ole meitä varten. Teimme rohkean vedon. Kun ympäristöjärjestelmää vaativa ISO 14001 lanseerattiin, ajattelimme ettemme lähde enää tuohon leikkiin mukaan. Emme halunneet olla mukana auditointiretkussa, jossa käytetään kosolti rahaa ja aikaa byrokraattisiin laatuvaatimuksiin ja ulkopuolisten tekemiin auditointeihin. Luovuimme niistä.”

Beweship alkoi kiinnittää huomion asioihin, joihin se saattoi itse vaikuttaa, ja Westerholm kirjoitti lyhyen ja ytimekkään ympäristöpolitiikan.

”Korvasimme kaiken, mitä aiemmin kutsuttiin sanalla ’laatu’ sanalla ’toiminta’. Meille tuli toimintajärjestelmä ja toimintakäsikirja. Ympäristöpolitiikka sisältyy toimintaohjeisiin.”

Mielikuva ei riitä vastuullisuuden pohjaksi

Liian usein yritysten ekologisuus perustuu markkinoinnin ja viestinnän sanahelinään ja mielikuvaan, joka todellisuudessa kolisee tyhjyyttään. Viherpesu ei ole Westerholmin mieleen; tekojen tulee olla aitoja ja vaikuttavia, mutta mielikuvan rakentamisellakin on toiminnassa ollut sijansa.

Yrityksen laajaan palvelupalettiin kuuluvat muun muassa kansainväliset muuttokuljetukset. Niissä käytetään parhaita pakkausmateriaaleja. Vielä jokin aika sitten asiakkaat eivät suostuneet siihen, että kartongit olisivat olleet jo aiemmin käytössä. Niiden tuli olla uusia, ja palveluun kuului, että ne kerätään takaisin. Haaskauksen välttämiseksi Beweship painatti kartonkeihin uudelleenkäytöstä kertovat englanninkieliset tarrat: metsien säästämiseksi olemme uudelleenkäyttäneet tämän kartongin.

”Asiakkaiden suhtautuminen muuttui, ympäristöön vetoamalla. Käytetty materiaali kävikin päinsä. Nykyisin on asiakasyrityksiä, jotka jopa ohjeistavat, että henkilökunnan muutoissa tietyn osan pakkausmateriaaleista on oltava uudelleenkäytettäviä tai kierrätettävä.”

Taiteesta rock’n’rolliin – maalla, merellä ja ilmassa

Lavea palvelupaletti on aina ollut Beweshipin vahvuus. Sen kuljetusmuotoihin kuuluvat niin maantie-, meri-, lento- kuin junakuljetukset, ja toiminta on  maailmanlaajuista. Projekteihin liittyvät ylimittaiset ja -painoiset erikoiskuljetukset onnistuvat nekin mistä tahansa minne tahansa.

”Merkittävä uusi palvelumme on jätekuljetukset. Huolehdimme erikoiskäsittelyä vaativien jätteiden kuljettamisesta ulkomaisiin käsittelylaitoksiin silloin kun käsittely ei onnistu Suomessa.”

Tullaus- ja varastopalvelut ovat normitoimintaa, mutta Beweshipin paletissa on myös pari erikoisuutta: taidekuljetukset ja tapahtumalogistiikka – rock’n’roll-osasto, kuten Westerholm jälkimmäistä kutsuu. Sen palvelut tarkoittava muun muassa, että Beweship kuljettaa Suomeen saapuvien suurten bändien keikkakalustot Helsinki-Vantaan lentokentältä konserttipaikoille. Taidekuljetukset puolestaan pitää sisällään Suomesta lähtevät tai tänne saapuvat taidekuljetukset. Näistä Beweship hoitaa yhdeksän kymmenestä.

Miten siirtyä vihreään käyttövoimaan, kun tarjolla on vain dieseliä?

Beweship halusi hiljattain tilata uutta kalustoa taidekuljetuksiin. Hankinnassa oli erikoisvarusteltu kuorma-auto, joka veisi taidetta näyttelyihin ympäri Eurooppaa. Hämmästyttävää oli, että valmistajilla oli tarjota yrityksen tarpeisiin vain dieselillä kulkevia ajoneuvoja.

”Halusimme auton, joka on liikenteessä kuudesta seitsemään vuotta ja on ympäristöystävällinen vielä silloinkin. Kaikilta tuli sama vastaus: se on sitten diesel. Biodieselistä ei meille ole iloa, sillä sitä ei voi tankata kaikissa maissa. Jos lastaamme Moskovassa taidenäyttelyn, joka on menossa Pariisiin, on ajettava samalla yksiköllä, sillä rekassa on sinetit, lukot ja hälytyslaiteet.

Tarkoitus oli myös saada näkemys siitä, miltä näyttää viiden vuoden päästä. Hybridit ja kaasu ovat kuulemma vielä koeasteella ja epäluotettavia. On harmillisen ristiriitaista, että päästövähennysten vaatimukset iskevät päälle, mutta kalustoa ei ole.”

”Beweship haluaa tehdä oman osuutensa vastuullisesti, mutta vihreän siirtymän toteutuminen maailma mittakaavassa edellyttää, että yhteistyökumppanit maailmalla toimivat samoin. Ongelma on siinä, että suomalaisia on 5,5 miljoonaa ja muita 7,5 miljardia. Vaikka suomalaiset mallioppilaat toimisivat kaikkien ohjeistusten mukaan ja olisivat vielä oma-aloitteisiakin, sillä on maailman mittakaavassa vain vähäinen merkitys. Onneksi EU on luonut 27 jäsenvaltiolle yhteiset standardit. Muut joutuvat noudattamaan normistoa, jos haluavat tuoda tuotteitaan alueelle.”

Vuosien varrella Beweship on saanut ostotarjouksen useita kertoja. Westerholm on halunnut pitää yrityksen perheyhtiönä, sillä se haluaa palvella asiakkaitaan laajalla paletilla fokusoitumisen sijaan. Lisäksi asiakaskunnassa on runsaasti toimijoita, jotka haluavat mieluummin tehdä yhteistyötä kasvollisen yrityksen kanssa. Luottamus on silloin omalla tasollaan.

Tietolaatikko

Oy Beweship Ab