Kaksijakoisen vuoden 2023 jälkeen kohti tulevaa

03.01.2024

On hyvä pysähtyä vielä hetkeksi katsomaan päättynyttä vuotta ja sitten siirtää sitten katseet vahvasti tulevaisuuteen. Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton puheenjohtaja Petteri Nurmi näkee vuodessa 2023 sekä suuria onnistumisia että talouden hiipumista. Tulevaan suunnataan toiveikkain mielin, mutta faktat mielessä pitäen.

Petteri Nurmen mukaan juuri päättynyt vuosi 2023 oli huolinta- ja logistiikka-alalle kaksijakoinen: se alkoi vauhdikkaana, mutta sitten talouden matalapaine alkoi näkyä varmasti kaikissa alan yrityksissä.

”Alkuvuosi oli volyymiltaan hyvä, mutta jälkipuoliskolla suomalaisen yksityisen kulutuksen hiipuminen johti tuonnin pienenemiseen. Lisäksi vientiteollisuus on ollut vaikeuksissa”, summaa Nurmi. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että alamme onkin mielenkiintoinen juuri siksi, että näemme aitiopaikalta eri tapahtumien vaikutukset koko yhteiskuntaan.

Poikkeusolot lisänneet alan arvostusta

Kuluneina vuosina alan yritykset ovat joutuneet sopeuttamaan resurssejaan moneen otteeseen. ”Sopeuduimme ensin koronaan, sitten Suezin kanavan tukkeutumiseen ja Ukrainassa käytävään sotaan, nyt puolestaan sopeudumme taloudelliseen tilanteeseen”, pohtii Nurmi.

Poikkeusajat vaativat muuntautumiskykyä, ja huolinta- ja logistiikka-ala onkin Nurmen mukaan onnistunut erinomaisesti sekä resurssien ohjauksessa että uusien ratkaisujen hakemisessa. Myös muu yhteiskunta on oppinut arvostamaan alaa enemmän, sillä korona-aikana sen merkitystä hankintaketjujen erottamattomana osana alettiin ymmärtää uudella tavalla.

Maamme hankala sijainti asettaa omat haasteensa logistiikan kannalta, sillä Itämeri on kuljetusväylänä erittäin keskeinen. Tilanteissa onkin pysyttävä jatkuvasti hereillä, koska Itämeren käyttömahdollisuudet voivat yllättäen muuttua. Onneksi toimitusketjujen katkeamattomuuden tärkeys ymmärretään tosiaan nyt muutenkin kuin oman alamme sisällä.

Yhteistyöllä onnistumisiin

Yhdeksi SHLL:n juuri suurimmista onnistumisista vuodelle 2023 Nurmi mainitsee Aalto University Lifewide Learning:in kanssa käynnistetyn koulutuksen. Syksyllä 25 huolinta-alan yritysten työntekijää aloitti uuden täydennyskoulutuksen, ja Nurmi iloitsee jo siitä, että tulevaisuudessa pääsemme korjaamaan hyvää satoa osallistujien päivitetystä osaamisesta ja heidän saamastaan lisänäkemyksestä.

Liitto on tukenut jäsenyritysten työntekijöiden osallistumista koulutukseen sekä ollut mukana suunnittelemassa sen sisältöä yhdessä Aalto University Lifewide Learning:in sekä jäsenyritystensä kanssa. Diploma in Global Logistics -koulutuksen voi suorittaa oman työn ohella 1–1,5 vuoden kuluessa, ja seuraavan kerran koulutuksen voi aloittaa syksyllä 2024.

Tarkkana kohti tulevaa

Nurmi odottaa mielenkiinnolla hetki sitten alkanutta vuotta 2024 ja sen mukanaan tuomia tuulia. Talouden kehittyminen luonnollisesti kiinnostaa sekä häntä että koko alaa, ja asiaa seurataan tarkasti ja herkeämättä. ”Toivottavasti sekä suomalaisella kuluttajalla että teollisuudella alkaisi nopeasti mennä paremmin, se auttaisi myös meitä. Valitettavasti vuoden ensimmäinen puolisko tuskin tulee vielä olemaan kasvun aikaa”, hän toteaa.

Alalla on jo pitkään oltu huolissaan työvoiman riittävyydestä, vaikka tällä hetkellä tekijöitä näyttäisikin riittävän. Nurmen mukaan pula osaavista työntekijöistä on vain hetkellisesti piilossa, joten korkeasuhdanteen alkaessa työvoimapula voi nousta yritysten haasteeksi nopeastikin. Tuntosarvet kannattaa siis pitää ylhäällä.

Nurmi pitää huolinta- ja logistiikka-alaa kokonaisuudessaan houkuttelevana. ”Tämä on tulevaisuuden ala, jota tarvitaan niin kauan kuin kauppaa tehdään ja ihmiset tarvitsevat tuotteita”, hän toteaa. Uramahdollisuudet ovat laajat operatiivisista tehtävistä aina henkilöstöhallintoon, myyntiin ja huolintaan, ja Nurmen mukaan liittomme tehtävänä onkin tuoda esille näitä mahdollisuuksia ja alan monipuolisuutta.

Myös vihreä siirtymä on pinnalla edelleen vuonna 2024, sillä ala on hyvin sitoutunut päästöjen pienentämiseen. ”Seuraamme tarkasti teknologioiden murrosta sekä liikenteessä käytettävän kaluston ja polttoaineiden että käyttämiemme kiinteistöjen osalta. Alan vastuullisuuteen vaikuttaa hyvin moni asia”, Nurmi pohtii.

Tulevaan suunnataan siis toiveikkain mielin, mutta faktat mielessä pitäen. Nurmi lähettää liiton puolesta terveiset sekä jäsenille että kumppaneille: ”Kiitokset suomalaiselle elinkeinoelämälle, että olemme yhdessä voineet selviytyä viime vuosien haasteista. Yhteistyöllä hoidamme vihreän siirtymän ja pidämme huolen suomalaisen teollisuuden kilpailukyvystä!”

Petteri Nurmi toimii nyt toista kauttaan Huolinta- ja Logistiikkaliiton puheenjohtajana, meneillään on kuudes kausi liiton hallituksessa. Nurmi toimii Schenker Oy:n toimitusjohtajana ja vastaa myös Schenkerin pohjoismaisesta toiminnasta. Hän kuuluu lisäksi Palvelualojen työnantajat Palta ry:n sekä Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n (ALT) hallitukseen ja on mukana Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Logistiikkavaliokunnan työssä.